niedziela, 11 października 2015

Pani Dulska – ciasto makowo-orzechowe z jabłkami


Pani Dulska to ciasto tortowe, powiedziałbym niedzielne :) Składa się z 3 placków – 2 makowe i 1 orzechowy, które przełożone są czekoladowym kremem budyniowym i jabłkami z dodatkiem pomarańczy. Słodycz ciasta przełamują jabłka, które są kwaskowo-pomarańczowe. Dużą zaletą tego ciasta w moich oczach jest jego zwartość – ładnie się kroi, a warstwy nie rozjeżdżają się. No i oczywiście smak – mak, orzechy i pomarańcze. Lubię to! :)
Składniki na brytfankę 25x35 cm:

Ciasto makowe (na 2 placki):
  • 4 łyżki mąki pszennej (tortowej)
  • 150 g margaryny
  • 8 jajek
  • 100 g miodu (płynnego)
  • 150 g cukru pudru
  • 50 g rodzynek
  • 300 g suchego maku (lub 500 g maku z puszki)
  • 1 łyżka kakao
  • 1 łyżeczka aromatu waniliowego
Ciasto orzechowe (1 placek):
  • 1 szklanka zmielonych orzechów włoskich
  • 5 jajek
  • 3 łyżki bułki tartej
  • 3 płaskie łyżki mąki pszennej (tortowej)
  • 2/3 szklanki cukru pudru
  • Szczypta proszku do pieczenia
Czekoladowa masa budyniowa:
  • 1 budyń czekoladowy (jeśli jest bez cukru to dodatkowo potrzebne będą 2 łyżki cukru)
  • 450 ml mleka
  • 1 kostka masła (200 g)
  • 3 łyżki kajmaku z puszki (można zastąpić 2 łyżkami cukru pudru)
Masa jabłkowo-pomarańczowa:
  • 8-9 średniej wielkości jabłek
  • skórka otarta z 1 pomarańczy
  • 2 łyżki cukru (lub do smaku)
  • galaretka pomarańczowa
Do nasączenia:
  • sok wyciśnięty z 1 pomarańczy
Do dekoracji:
  • 100 g orzechów włoskich pokrojonych na mniejsze kawałki
  • 50 g startej gorzkiej czekolady (1/2 tabliczki)


Przygotowanie ciasta

Ciasto makowe:
Miękką margarynę utrzeć z cukrem i żółtkami. Dodać mąkę, miód, kakao, aromat waniliowy i wymieszać. Mak namoczyć i zmielić 2 razy, dodać do masy razem z rodzynkami (maku z puszki nie trzeba namaczać, ani mielić). Z białek ubić sztywną pianę i delikatnie wmieszać ją do ciasta. Masę przełożyć na 2 takie same brytfanki wyłożone papierem do pieczenia (lub piec kolejno). Piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni (grzałka góra-dół) przez 30 minut.

Ciasto orzechowe:
Żółtka utrzeć z cukrem do białości. Białka ubić na sztywną pianę. Orzechy, bułkę, mąkę i proszek do pieczenia wymieszać w osobnym naczyniu. Suchą mieszankę dodawać po trochę do utartych żółtek miksując. Na koniec pianę dodać do masy i wymieszać delikatnie. Przełożyć na brytfankę wyłożoną papierem do pieczenia. Piec w 180 stopniach (grzałka góra-dół) około 25 minut. Wyciągnąć z piekarnika, a kiedy ciasto lekko przestygnie, obrócić i ściągnąć delikatnie papier.

Masa budyniowa:
Budyń ugotować według przepisu na opakowaniu, tylko zamiast 500 ml mleka dodać 450 ml. Wystudzić mieszając od czasu do czasu, żeby na wierzchu nie zrobił się kożuch.
Miękkie masło zmiksować z kajmakiem lub z cukrem pudrem. Stopniowo po łyżce dodawać budyń.

Masa jabłkowo-pomarańczowa:
Jabłka obrać i zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Przełożyć do garnka z grubym dnem i dusić pod pokrywką około 30 minut. Mieszać od czasu do czasu, żeby jabłka nie przywarły do dna. Na koniec dodać cukier, wymieszać i wyłączyć gaz. Jeśli ciasto nie jest gotowe przed samym przekładaniem ponownie podgrzać jabłka i wówczas dodać skórkę otartą z pomarańczy i galaretkę (w proszku). Ciasto przekładać ciepłą masą jabłkowo-pomarańczową.



Składanie ciasta:
  1. Na spód ułożyć placek makowy
  2. Na placku rozsmarować 2/3 masy budyniowej
  3. Na masie ułożyć placek orzechowy i skropić go sokiem z pomarańczy
  4. Na placek orzechowy wyłożyć jabłka z galaretką
  5. Na jabłkach ułożyć placek makowy
  6. Wierzch placka makowego posmarować pozostałością kremu budyniowego
  7. Masę budyniową posypać pokrojonymi orzechami i startą gorzką czekoladą
Ciasto przechowywać w lodówce.



43 komentarze:

  1. Bardzo ciekawe ciasto, ale dość pracochłonne. Chętnie bym spróbowała tych warstw :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda pięknie. Dość pracochłonne, ale efekt pewnie wart poświęcenia:) Przepis zapisuję:))

    OdpowiedzUsuń
  3. Tyle pyszności w jednym cieście - o matko!

    OdpowiedzUsuń
  4. Agnieszka Demska, KrystynaW, Asa_6nieb, kociłek-pysznosci - dziękuję za miłe słowa :) Fakt, nie jest to ciasto typu "wymieszaj, upiecz i zjedz" ale czasem mam ochotę na takie składanki. Pani Dulska byłaby zadowolona ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fantastyczne ciacho! Zdecydowanie moje smaki i bardzo ładnie się prezentuje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam przekładane ciasta, zwłaszcza że są w nim moje ulubione orzechy. Poezja smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciasto mnie zachwyciło przede wszystkim wyglądem. Jest imponujące. Przepis już zapisałam. Chętnie go wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Już go piekłam,dużo pracy,ale warto,bo jest wyśmienity.Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jakie jabłka najlepiej użyć? Takie typowe jak do ciasta znaczy Renetę czy inną odmianę bardziej słodkie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kwaśna reneta będzie akuratna :) Pozdrawiam! :)

      Usuń
    2. Dziękuję i również pozdrawiam :)W najbliższym czasie zrobię to ciasto :)

      Usuń
  10. Zrobiłam :)zrobił furorę na rodzinnym zjeździe :) Polecam bo na prawdę jest super to ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jaka gotowa masa makowa najlepsza?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaledwie 2 razy korzystałam z gotowej, więc nie mam wielkiego doświadczenia. Używałam tej z Bakallandu. Była wodnista i mało słodka, więc musiałam odcedzić ją na sicie i dodać miód oraz trochę bakalii.

      Usuń
  12. A wagowo, to ile tych jabłek powinno być?

    OdpowiedzUsuń
  13. Mega super ciasto :) Pycha :) wydaje się dużo pracy ale jakoś to idzie a smak wyśmienity :) mmmmm super przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  14. bardzo mi się podoba i będę go piec mam tylko pytanie czy mak się gotuje czy surowy namacza i mieli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do tego ciasta nie gotuję maku, ale dobrze zalać je wrzątkiem. Można też użyć zagotowanego mleka. Pozdawiam :)

      Usuń
    2. Dziękuję pięknie za odpowiedź i również pozdrawiam

      Usuń
  15. Mam mak w puszce I to zmotywowalo mnie do upieczenia tego ciasta.Lubie wyzwania,ciasto to potrzebuje troche czasu,ale juz czuje jego smak.Takie polaczenie smakow to cos dla mnie I mojej rodzinki.Na swieta jak znalazl.Dziekuje.>aria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że Wam posmakuje i okaże się wart poświęconego czasu :-) Pozdrawiam!

      Usuń
  16. Bardzo smaczne,polecam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo smakowite, aż ślinka leci

    OdpowiedzUsuń
  18. Pominąć cukier jeśli mam masę Malawa w puszce?

    OdpowiedzUsuń
  19. Polecam! Proponuję jednak upiec blaty dzień wcześniej.

    OdpowiedzUsuń
  20. ciasto piekłam na święta, odcukrzyłam o 1/3, zamiast margaryny dałam masło wyszło świetne, ale ciasto "Morze Czarne"-czekoladowe z bezą lepiej smakowało.Polecam oba.

    OdpowiedzUsuń
  21. Piekłam jest świetny

    OdpowiedzUsuń
  22. Pyszne! Pierwszy raz udało mi się upiec ciasto, które tak idealnie się kroi i warstwy się nie "rozwarstwiają" :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromne gratulacje! Wybrać sobie warstwowe ciasto na pierwszy raz to duża odwaga :D Masz talent i możesz piec wszystko! :) Pozdrawiam!

      Usuń
  23. Witam.Twije ciasto zachwyca, chcę je zrobić.. proszę powiedz jak postąpić z makiem, który mam kupiony już zmielony...Czy mam też to namoczyć i później osączyć?Pozdrawiam świątecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak właśnie należy zrobić. Ten sam proces, co przy zwykłym maku, z pominięciem mielenia. Pozdrawiam! :)

      Usuń
  24. Za pierwszym razem wyszło takie sobie, ale za prośbą brata zrobione drugi raz. Małe poprawki (moje błędy, nie w przepisie) i jest idealne. Delikatne, kwaskowato-jabłkowo-pomarańczowo-czekoladowo-makowe z dodatkiem orzechów. Uwielbiam warstwowe, trudniejsze ciasta. Oko takie cieszy i podniebienie różnorodnością smaków :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za ten komentarz. Ciasto powstało właśnie dlatego, że miałam ochotę na jakiś szalony warstwowiec. Tyle warstw ile warstw moralnych Pani Dulskiej ;) Pozdrawiam :)

      Usuń
  25. Ah, tylko zamiast kajmaku dodana bardzo mleczna czekolada :D

    OdpowiedzUsuń
  26. I tutaj ponownie ja. Ciasto zasmakowało kolejnemu bratu, więc zakasam rękawy ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Pieczone na Święta! Ciasto wyszło przepyszne, dziękuje za przepis! 🤩😍

    Fotka:
    https://photos.app.goo.gl/HrxyjtNDTW9usUcZ8

    OdpowiedzUsuń

Z przyczyn technicznych komentarze przed publikacją będą weryfikowane.