niedziela, 6 marca 2016

Ciastka jeżyki


Ciastka jeżyki (nazywane również owsiankami) to podkarpacki wypiek z czasów kryzysu. Kiedy w sklepach nie było masła, mięsa ani słodyczy. nasze mamy na różne sposoby radziły sobie z tym deficytem. Masło zastępowały sztuczną margaryną, czekoladę kakao z mlekiem w proszku, cytrynę kwaskiem cytrynowym, a kotlety mielone kotletami z kapusty. Bakalie w PRLu również nie były ogólnie dostępne, ale przed świętami znacznie łatwiej było je kupić. Stąd w tym kryzysowym przepisie taki rarytas :)
Dzisiaj płatków owsianych używamy w kuchni ze względów zdrowotnych, lub z wyboru. Kiedyś to był prawdziwy wyczyn, żeby podać je gościom w takiej formie, żeby prosili o dokładkę. Jak dla mnie, ciastka jeżyki mają w sobie to coś – wyciągam rękę po więcej :)


Składniki na 25 sztuk:
  • 2 szklanki płatków owsianych
  • 100 g masła (w oryginale margaryna)
  • 1/3 szklanki cukru
  • 2 jajka
  • 1 szklanka grubo posiekanych orzechów włoskich
  • 1 szklanka rodzynek
W mojej „uwspółcześnionej” wersji dodałam marmoladę (skądinąd również PRL-owską) i połówki orzechów.

Masło i jajka powinny być w temperaturze pokojowej.
Masło ucieramy z cukrem, a następnie wbijamy kolejno jajka i miksujemy. Do gotowej masy dodajemy płatki owsiane, bakalie i orzechy. Wszystkie składniki mieszamy łyżką, żeby się dobrze połączyły.
Na blachę wyłożoną papierem do pieczenia wykładamy łyżką niewielkie stosiki i lekko go spłaszczamy. Ja część ciastek uformowałam przy pomocy obręczy i dodatkowo dałam trochę różanej marmolady (orzeszek wylądował w niej już po upieczeniu).

Pieczemy w 175 stopniach C (grzałka góra-dół) około 15 minut do lekkiego zezłocenia. Studzimy na blaszce, lub po wstępnym przestygnięciu przekładamy na kratkę.





18 komentarzy:

  1. Mmm z pewnością są przepyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bajecznie smaczne i pożywne ciasteczka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne! Zrobię w najbliższym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciasteczka wyglądają apetycznie. Zachęcają do zrobienia. Przepis jest prościutki, więc w wolnej chwili muszę zrobić i ciasteczka spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  5. OD takich ciasteczek nie da się odejść :D Trzeba zjeść wszystkie :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Wiesz, przypomniałaś mi jak się robiło różne dobre rzeczy z tego, co się zdobyło. Ja robiłam kulki z płatków owsianych. Muszę odszukać ten przepis : )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś takie przepisy ratowały sytuację, kiedy nic nie było w sklepach. Teraz mają szansę na powrót, bo są fit :))

      Usuń
  7. Ale super ciasteczka. Pysznie wyglądają :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale super ciasteczka. Pysznie wyglądają :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pysznie wyglądają i pewnie tak smakują :)

    OdpowiedzUsuń
  10. To idealne ciasteczka dla mnie! Jeżyki uwielbiam, ale 70 kalorii w jednym ciastku mnie trochę przeraża...;p Jak wiadomo, na jednym się nie kończy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje jeżyki to nie te same ciastka, które można kupić w sklepie i które rzeczywiście mają tyle kalorii. Moje mają na pewno dużo mniej, choć nie podejmuję się wyliczeń ;)

      Usuń
  11. Super przepis, nada się nawet na drugie śniadanie :)

    OdpowiedzUsuń

Z przyczyn technicznych komentarze przed publikacją będą weryfikowane.