niedziela, 23 lutego 2020

Sernik z ziemniakami z Rożniatowa – kuchnia podkarpacka

Trzeci Talerz - podkarpacki blog kulinarny
Sernik z ziemniakami z Rożniatowa - kuchnia podkarpacka


Ziemniaki w serniku to intrygujący dodatek, choć w naszym regionie nie spotyka się wiele tego rodzaju przepisów. Ugotowane, zmielone ziemniaki dodane do masy serowej zastępują mąkę i sprawiają, że ciasto po upieczeniu ma kremową wilgotną konsystencję. Jednak moim zdaniem sernik z Rożniatowa wyróżniają nie tylko ziemniaki. Tradycyjnie serniki pieczone są na cieście kruchym lub bez żadnego spodu. W serniku z Rożniatowa na spodzie jest kakaowe ciasto ucierane, a na wierzchu lekkie ciasto z białek i orzechów. Oba te ciasta wzbogacają i urozmaicają smak tradycyjnego sernika.

Przepis Zespołu z Rożniatowa można znaleźć w publikacji „Tradycyjne jadło pogranicza nadsańskiego”.

Sernik z ziemniakami z Rożniatowa - kuchnia podkarpacka

Składniki na blaszkę 25x35 cm:
Ciasto ciemne:
  •  150 g mąki pszennej
  •  150 g cukru
  • 4 jajka
  • 3 płaskie łyżki kakao
  • 1 łyżka roztopionego masła lub oleju
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia

Sernik:
  • 1,2 kg białego sera (twarogu)
  • 400 cukru
  • 8 żółtek
  • 8 białek
  • 250 g roztopionego masła
  • 2 cukry waniliowe
  • 2 budynie śmietankowe
  • 2 duże ziemniaki

Ciasto orzechowe:
  • 150 g mielonych orzechów włoskich
  • 4 białka (żółtka można nadprogramowo dodać do sernika lub wykorzystać do innych celów)
  • 5 łyżek cukru


Ziemniaki obieramy i gotujemy w lekko osolonej wodzie. Studzimy.
Ser i ziemniaki mielimy.
Blaszkę smarujemy tłuszczem lub wykładamy papierem do pieczenia.

Przygotowujemy ciemne ciasto na spód. Wszystkie składniki ucieramy w misce drewnianą łyżką i przekładamy na dno blaszki.
Ser i ziemniaki ucieramy z żółtkami, cukrem, cukrem waniliowym, roztopionym masłem i budyniem w proszku. Osobno ubijamy białka, dodajemy je do sernika i delikatnie mieszamy. Sernik wykładamy na ciemne ciasto.
Na koniec przygotowujemy ciasto orzechowe. Białka ubijamy dodając stopniowo cukier. Kiedy piana jest sztywna, dodajemy orzechy i delikatnie mieszamy. Ciasto wykładamy na sernik.

Sernik pieczemy w temperaturze 180 stopni C (grzałka góra-dół) przez około 50-60 minut (oryginalna temperatura pieczenia to 200 stopni C, ale u mnie 180 jest wystarczające).

Sernik z ziemniakami z Rożniatowa - kuchnia podkarpacka


Więcej przepisów na podkarpackie ciasta
i nie tylko
w zakładce KUCHNIAPODKARPACKA


7 komentarzy:

  1. Nie znajac tego przepisu odkad pamietam zawsze moja Mama dodawala gotowane ziemniaki do serowca. Miala wyjatkowo komfortowa sytuacje, bo znajoma gosposia przynosila wysmienity ser, a pomimo tego sernik byl z ziemniakami. Zawsze rowniutki jak blat. Ja osobiscie nie lubie na spodzie, za to musi byc duzo bakalii ( przed dodaniem obtaczam w proszku budyniowym) skorka pomaranczowa( domowa) skorka z cytryny i rodzynki. Ser twarogowy kupuje w sklepie i wypiek jest tez dobry. Bardzo dziekuje za Wasze przepisy !!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również uważam, że swojski ser z dobrego źródła jest najlepszy. Jak tylko mam okazję, kupuję go na targu, zawsze od tej samej pani z Dzikowca. Jest tak dobry, że moje dziecko je go łyżeczką :)
      I też nie jestem fanką spodów w sernikach, ale ten z ucieranego ciasta przypadł mi do gustu.
      Pozdrawiam serdecznie i cieszę się, że przepisy się przydają :)

      Usuń
  2. Bardzo dziękuję za ten przepis i wszystkie inne.
    Niektóre podobne przepisy mam w zeszycie po mojej Teściowej(np."pakowaniec"), która pochodziła z Przeworska.
    Dzisiaj już kolejny raz robiłam "proziaki" wg przepisu tutaj zamieszczonego.
    Przypominają mi łańcuckie dzieciństwo i kuchnię mojej Mamy.
    Pani bloga znalazł przypadkiem mąż.
    Oboje wciąż mieszkamy na Podkarpaciu, w Radymnie.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że przepisy z bloga przywołują miłe wspomnienia. Takie komentarze zawsze mnie motywują, a Twój (bądźmy na Ty) dodatkowo mnie zaintrygował, ponieważ nie słyszałam nigdy o pakowańcu. Chętnie utrwalę na blogu taki rodzinny przepis, jeśli tylko miałabyś ochotę podzielić się nim.
      Dziękuję za komentarz i pozdrawiam Was oboje :)

      Usuń
    2. Pakowaniec był tutaj tylko pod inną nazwą. Może po prostu wkleję link do mojego bloga gdzie podałam przepis.
      Pozdrawiam serdecznie.
      http://nietylkoroze.blogspot.com/search/label/pakowaniec

      Usuń
  3. Mimo, że mieszkam koło Leżajska to nie jadłam nigdy sernika z ziemniakami. Wypróbowałam ten sernik i mogę śmiało powiedzieć, że znajduję się na mojej liście top :) Na święta idealny :) Super strona i chętnie tutaj zaglądam. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że znalazłaś u mnie przepis, który się sprawdził :) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń

Z przyczyn technicznych komentarze przed publikacją będą weryfikowane.