niedziela, 6 grudnia 2020

Piernik kawowy - kuchnia podkarpacka

Piernik kawowy – kuchnia podkarpacka
Piernik kawowy – kuchnia podkarpacka


W polskiej tradycji nie ma Świąt Bożego Narodzenia bez piernika. A przepisów na piernik tyle, ile domów i gospodyń. I każdy pachnący, miękki, najlepszy! :) W Mokrzcu pod Pilznem panie ze Stowarzyszenia „Zawisłocze Pilzneńskie” pieką na święta piernik kawowy. Jest mięciutki i pulchny, ale jednocześnie dobrze się kroi i trzyma kształt. Kawa dodana do surowego ciasta sprawia, że jest ono jedynie odrobinę „ciemniejsze” w smaku, co doskonale komponuje się z miodem i korzennymi przyprawami.

Przepis znalazł się w wydanej przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „LIWOCZ” publikacji pt. „Bożonarodzeniowe smaki. Książka kucharska”.


Piernik kawowy – kuchnia podkarpacka
Piernik kawowy – kuchnia podkarpacka


Składniki na blaszkę 25x35 cm:

  • 3 szklanki mąki pszennej
  • 1 szklanka cukru
  • ¾ szklanki oleju
  • 1 szklanka miodu
  • 4 jaja
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1 przyprawa do piernika (około 20 g)
  • 1 szklanki mocnej zaparzonej kawy (z 2 łyżeczek kawy mielonej)
  • 1 słoiczek powideł śliwkowych

Opcjonalnie do dekoracji kilka łyżek powideł i garść zmielonych orzechów

Białka ubijamy na sztywno, dodajemy żółtka, cukier i ubijamy aż masa zacznie gęstnieć. Następnie nie przestając ubijać dodajemy miód, olej, mąkę pszenną z sodą oczyszczoną i przyprawę do piernika. Na samym końcu wlewamy cienkim strumieniem gorącą, zaparzoną kawę (razem z fusami) i dobrze miksujemy. Masę przelewamy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia i wkładami do piekarnika nagrzanego do 170-175 stopni C na około 45 minut (grzałka góra-dół). Po wystudzeniu placek przecinamy na 2 blaty, które przekładamy powidłami. Dekorujemy wierzch.

Mój placek wyrósł z lekką górką, więc ją ścięłam, rozdrobniłam i użyłam do dekoracji wierzchu. Posmarowałam go cieniutko powidłami i oprószyłam na przemian rozdrobnionym piernikiem i mielonymi orzechami.


Piernik kawowy – kuchnia podkarpacka
Piernik kawowy – kuchnia podkarpacka

Piernik kawowy – kuchnia podkarpacka
Piernik kawowy – kuchnia podkarpacka


Więcej regionalnych ciast w zakładce

KUCHNIA PODKARPACKA

Zapraszam :)

 

 

4 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Nie potrzebuje leżakowania. Jest mieciutki i gotowy od razu po przełożeniu.

      Usuń
  2. Czy ten piernik można upiec w 180 stopniach i mniej więcej jaki czas pieczenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piekłam go w takiej temperaturze i tyle czasu, ile podałam w przepisie.

      Usuń

Z przyczyn technicznych komentarze przed publikacją będą weryfikowane.