piątek, 4 listopada 2022

Ser zgliwiały z Rymanowa – kuchnia podkarpacka

Ser zgliwiały z Rymanowa – kuchnia podkarpacka
Ser zgliwiały z Rymanowa – kuchnia podkarpacka

Lokalizacja: Rymanów, gmina Rymanów, powiat krośnieński

Gliwienie to proces dojrzewania białego sera pod wpływem temperatury. Pokruszony ser pod wpływem ciepła staje się intensywny i ostry zarówno w smaku, jak i zapachu, a jego konsystencja zmienia się w lekko mazistą.

Na Podkarpaciu ze sfermentowanego białego sera wytwarzano niegdyś ser smażony, po zastygnięciu przypominający żółty ser, choć jego konsystencja była bardziej sypka. W Rymanowie natomiast podawano taki ser na ciepło. Zgliwiały ser łączono z roztopionym masłem, wysmażano aż do zgęstnienia i dodawano do niego jajka, po czym jeszcze chwilę razem smażono. Tak przygotowane danie przypominało nieco jajecznicę, choć było bardziej grudkowate. Od jajecznicy odróżniał je też smak – mocny, ostry, trochę kwaśny, z lekką nutką goryczy. Ser doprawiano solą i kminkiem, co zapewniało pełną harmonię smaków. Podawano go na gorąco z chlebem.

Ser zgliwiały, podobnie jak sery dojrzewające czy pleśniowe, to danie dla wielbicieli tego typu smaków. Przepis który przytaczam, otrzymałam od Radosława Anczakowskiego z Rymanowa. W jego rodzinie danie to ma swoich wielbicieli od wielu pokoleń. Cieszę się, że mam okazję utrwalić ten unikatowy przepis i dziękuję za podzielenie się nim.


Ser zgliwiały z Rymanowa – kuchnia podkarpacka
Ser zgliwiały z Rymanowa – kuchnia podkarpacka

Składniki:

  • 500 g białego sera
  • 2 jajka
  • 60 g masła
  • 2 łyżeczki kminku
  • szczypta soli

Ser rozkruszamy do miski, zakrywamy go folią spożywczą i zostawiamy w temperaturze pokojowej na około tydzień. Po tym czasie ser powinien wydzielać ostry aromat i zmienić konsystencję na bardziej mazistą.

Danie najlepiej jest przygotować na żeliwnej patelni. Roztapiamy na niej masło i dodajemy zgliwiały ser. Smażymy go tak długo, aż odparuje z niego woda. Wówczas ser solimy i dodajemy kminek. Kiedy ser zacznie lekko przywierać, dodajemy do niego surowe jajka, dobrze mieszamy i jeszcze chwilę razem smażymy. Podajemy na gorąco z chlebem.


Ser zgliwiały z Rymanowa – kuchnia podkarpacka
Ser zgliwiały z Rymanowa – kuchnia podkarpacka

 

Więcej wyjątkowych specjałów z naszego regionu znajdziecie w zakładce

KUCHNIA PODKARPACKA

Zapraszam :)

 

5 komentarzy:

  1. Na ten ser nie trzeba mnie namawiać. Robili go moi rodzice i robię go ja. Dzieci uciekają z domu gdy go smażę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój mąż też nie może zrozumieć jak można to jeść a ja uwielbiam :)

      Usuń
  2. Wydaje mi się,że zakrywanie sera na tydzień folią spożywczą jest szkodliwe dla zdrowia.Wystarczyłaby lniana ściereczka-efekt ten sam,no może więcej aromatu w powietrzu... :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytam opis, patrzę na zdjęcie, a moje kubki smakowe pracują.
    Wspaniały ser <3

    OdpowiedzUsuń

Z przyczyn technicznych komentarze przed publikacją będą weryfikowane.