sobota, 30 września 2023

Ciasto ze śliwkami – kuchnia podkarpacka

Ciasto ze śliwkami - kuchnia podkarpacka
Ciasto ze śliwkami - kuchnia podkarpacka

Warstwy tego ciasta są następujące: spód z ciasta kruchego, na nim śliwki przykryte pianą z białek z kisielem, a na wierzchu starte kruche ciasto. Można by rzec – standardowe kruche ciasto z owocami. Jednak przepis, który Wam dzisiaj przedstawiam, zaintrygował mnie z dwóch powodów – z powodu dużej ilości użytych śliwek oraz z powodu żelatyny. W oryginale napisano, że na ten placek potrzebne są 2 kilogramy śliwek, czyli 2 razy więcej niż przeciętnie. Starałam się jak mogłam, układałam śliwki na zakładkę i weszło mi 1,5 kilograma węgierek. Na więcej nie miałam odwagi, ponieważ obawiałam się, że kruche ciasto na spodzie nasiąknie sokiem ze śliwek i nie upiecze się dobrze. Być może stąd właśnie wziął się pomysł na oprószenie śliwek żelatyną? Mam wrażenie, że dzięki temu po upieczeniu śliwki lepiej zachowały swój kształt i jędrność. W efekcie otrzymujemy smaczne kruche ciasto, w którym soczyste śliwki odgrywają główną rolę.

Przepis pochodzi z publikacji promującej podkarpacką kuchnię pt. „Kulinarne podróże z Jasiem Wędrowniczkiem”.

Ciasto ze śliwkami - kuchnia podkarpacka
Ciasto ze śliwkami - kuchnia podkarpacka

Składniki na blaszkę 25x35 cm

Ciasto:

  • 500 g mąki pszennej
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 4 żółtka
  • 150 g cukru pudru
  • 1 cukier wanilinowy
  • 250 g margaryny
  • 2 łyżki smalcu
  • 70 g masła

Piana:

  • 4 białka
  • 1/2 szklanki cukru + 3 łyżki
  • 1 płaska łyżka żelatyny
  • 1 kisiel w proszku w kolorze czerwonym (np. wiśniowy lub truskawkowy)

Dodatkowo:

  • 1,5 kg wydrylowanych śliwek (np. węgierek)

Margarynę, masło i smalec ścieramy na tarce do rozsianej na stolnicy mąki. Następnie dodajemy proszek do pieczenia, cukier wanilinowy, cukier puder, żółtka i zarabiamy ciasto. Gotowe ciasto dzielimy na 2 połowy. Jedną rozwałkowujemy i wkładamy do blaszki wyłożonej wcześniej papierem do pieczenia. Drugą część wkładamy do zamrażalnika.

Po usunięciu pestek połówki śliwek posypujemy 3 łyżkami cukru, żelatyną i wykładamy na ciasto w blaszce. Białka ubijamy na sztywno, stopniowo dodając 1/2 szklanki cukru i kisiel (proszek). Wymieszaną dokładnie pianę wykładamy na śliwki, a zamrożoną część ciasta ścieramy na tarce o grubych oczkach na wierzch. Pieczemy 50 minut w temperaturze 175-180 stopni C (grzałka góra-dół).

 

Więcej przepisów na regionalne ciasta znajdziecie w zakładce

KUCHNIA PODKARPACKA

Zapraszam :)

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Z przyczyn technicznych komentarze przed publikacją będą weryfikowane.