niedziela, 25 listopada 2018

Ciastka Oponki – kuchnia podkarpacka


Trzeci Talerz - podkarpacki blog kulinarny
Ciastka Oponki - kuchnia podkarpacka

Nie pierwszy raz zapraszam Was na ciastka krucho-drożdżowe według regionalnego podkarpackiego przepisu, jednak takiej wersji jeszcze nie było. Okrągłe ciasteczka z dziurką, posypane cukrem i siekanymi orzechami. Delikatne, kruche, jak z najlepszej cukierni. Przepis zawiera proporcje aż na 80 sztuk ciastek, ale wierzcie mi, znikną :)

Przepis pochodzi od pani Barbary Owsiak z Koła Gospodyń Wiejskich w Niepli (gmina Jasło). Został opublikowany w zbiorze tradycyjnych receptur „Smaki Nowej Galicji”, wydanym przez LGD Nowa Galicja.

Ciastka Oponki - kuchnia podkarpacka
Składniki na około 80 sztuk:
  • 600 g mąki pszennej
  • 200 g masła
  • 250 g margaryny
  • 5 żółtek
  • 1 cukier waniliowy
  • 1 szklanka śmietany
  • 50 g drożdży
  • 3 białka
  • kilka łyżek cukru i drobno posiekanych orzechów
Drożdże rozcieramy z 1 łyżką cukru i mieszamy, aż zmienią postać na płynną. Dodajemy do nich śmietanę. Mąkę siekamy z masłem i margaryną. Dodajemy żółtka, śmietanę z drożdżami i cukier waniliowy. Wyrabiamy ciasto.
Ciasta jest sporo, więc oddzielamy część na pierwszą partię ciastek, a resztę wkładamy do lodówki, żeby nie rosło. Ciasto rozwałkowujemy na grubość około 5 mm. Foremką wycinamy ciastka, a w każdym z nich wycinamy w środku dziurkę. Ciastka smarujemy roztrzepanym białkiem i posypujemy cukrem wymieszanym z orzechami (użyłam grubego cukru). Układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia.
Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 175 stopni C (grzałka góra-dół) do czasu aż nabiorą złotego koloru. U mnie zajmowało to około 13 minut.

Ciastka Oponki - kuchnia podkarpacka



Zapraszam do zakładki KUCHNIA PODKARPACKA

Znajdziecie tam między innymi przepisy na regionalne ciastka:





5 komentarzy:

  1. ale kusząco wygladają te cisteczka

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdy moje córki były małe bardzo często smażyłam im oponki. Twój przepis jest zupełnie inny. Najbardziej podoba mi się, że ciasteczka są pieczone. Przepis już zanotowałam i z pewnością z niego skorzystam.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tamtymi twarogowymi oponkami te ciasteczka wspólny mają tylko kształt i nazwę :-)

      Usuń
  3. Skusiło mnie zdjęcie i wypróbowałam oponki.Wyszło mi ponad sto,trochę było pracy ale smak mi zrekompensował.Są miękkie,mało słodkie i bardzo smaczne.Polecam :)

    OdpowiedzUsuń

Z przyczyn technicznych komentarze przed publikacją będą weryfikowane.